You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.
Kahvakuulat

Miten valitsen kahvakuulan?

Valikoimassamme on kuulia 32 kiloon saakka. On kahvakuulia eri materiaaleissa, väreissä ja muotoilulla. KISAKUULAT ovat suurempikokoisia kuin PRO KAHVAKUULAT. Ergo kahvakuulat ovat pirteän väriset ergonomisesti muotoillut kahvakuulat kovaan harjoitteluun. Ergo -kahvakuulan muotoilu vähentää kyynärvarteen kohdistuvien ...

Miten valitsen kahvakuulan?

Valikoimassamme on kuulia 32 kiloon saakka. On kahvakuulia eri materiaaleissa, väreissä ja muotoilulla. KISAKUULAT ovat suurempikokoisia kuin PRO KAHVAKUULAT. Ergo kahvakuulat ovat pirteän väriset ergonomisesti muotoillut kahvakuulat kovaan harjoitteluun. Ergo -kahvakuulan muotoilu vähentää kyynärvarteen kohdistuvien iskujen painetta ja tekee näin harjoittelusta mukavampaa. Hyvin muotoiltu kahvaosa ja kuulan neopreenipäällyste parantavat treenikokemusta entisestään. Neopreenipäällyste ei jätä jälkiä lattiaan. Jotkin pitävät niitä liikkeenhallinnan kannalta mukavamman tuntuisina varsinkin raskailla kuormilla. Valuraudan lisäksi kahvakuulia on myös muovisilla pinnoilla. Osassa kahvakuulia on myös ergonomisempi muotoilu, mikä ei paina niin paljon kyynärvartta eri liikkeissä.

Älä valitse liian kevyttä kahvakuulaa!

sillä voimatasosi kehittyvät eivätkä lihaksesi ja muu kroppa saa tarpeeksi stimulaatiota. Se ei myöskään polta niin paljon rasvaa, ei kehitä hapenottokykyä eikä auta estämään vammoja koska stabiloivat lihakset eivät joudu töihin. Liian painava kuula taas altistaa vammoille ja onnettomuuksille. Suositus aloitteleville naisille on yleensä 8 kg:n ja miehille 16 kilon kuulaa. Naisilla näkee yleisimmin käytettävän kuulia 16 kiloon ja miehillä 24 kiloon saakka. Jos taas käytät kuulaa puhtaasti lihavoimaharjoitteluun, niin silloin voi valita aika lähelle käsipainoja vastaavan painoluokan eli hieman näitä suosituksia pienemmän kuulan.

Aerobinen treeni kahvakuulalla?

Kahvakuulatreenistä saa hyvin raskasta ja sitä kehutaan sen monipuolisuutensa ansiosta. Heilautus- ja muut kokonaisvaltaiset liikkeet aktivoivat koko kroppaa, joten on kyse päästä varpaisiin vaikuttavasta liikeketjusta. Voiman lisäksi kehität paljon tekniikkaa ja lihasten yhteistyötä. Treenaamalla saa myös vahvat jänteet ja oppii hallitsemaan suuria taakkoja. Kahvakuulailu on kaiken lisäksi nivelystävällistä. Pitää vain muistaa liikkeiden oikeaoppiminen suorittaminen ja turvallinen harjoitusympäristö.

Isoja liikkeitä tekemällä harjoittelu on hyvin aerobista, mikä kehittää sydän- ja hengityselimistöä lihasvoiman lisäksi. Kahvakuulalla harjoitteleminen pistää sekä sydämen hakkaamaan, että lihakset polttelemaan. Sekä lihaskestävyys että hapenottokyky paranevat. Energiaa kuluu paljon, varsinkin kun tekniikka on hallussa ja voi keskittyä tehokkaaseen suoritukseen. Jos siis juoksu ei ole sinun lajisi, niin kahvakuulailu ajaa pitkälti saman asian. Etenkin intervallityyppinen treeni tempaus-, heilautus-, rinnalleveto- ja työntöliikkeineen sopii tähän tarkoitukseen.

Vaihtoehtona kahvakuula

Kahvakuulat ovat hyvä vaihtoehto käsipainoille tai levytangoille. Tänä päivänä lähes jokaisesta kuntosalista ja ryhmäliikuntatilasta löytyy kahvakuulia. Valtava määrä niistä on ammattikäytössä ja kotioloissa. Kahvakuulaharjoittelu on hyvin monipuolinen, sillä siinä eri lihasryhmät tekee töitä samanaikaisesti erilaisissa liikkeissä, työnnöissä ja heilautuksissa. Juuri tämän takia niitä pidetään niin tehokkaina. Siinä kehittyy niin voimaa, kestävyys kuin nopeuskin. Harjoitteleminen on dynaamisesti ja motorisesti haastavaa. Kahvakuula harjoittelussa liikutellaan kuula vartalon eri puolille välillä hyvinkin nopeasti ja voimakkaasti, jossa koordinaatio ja tasapaino joutuvat koetukselle.

Kahvakuula on raskas pallomainen kuula, johon on yläpuolelle yhdistetty kahva. Kahvakuulat ovat sileitä, joten ne pääsevät liikkumaan hyvin kädessä, mikä on monen liikkeen suorittamisen edellytys. Liikkeet suoritetaan yleensä paikallaan seisten tai liikkuen 1 -3 tukipistettä käyttäen. Kahvakuulalla onnistuvat sekä perusliikkeiden treenaaminen (esim. erilaiset kyykyt ja punnerrukset), että kahvakuulatreenispesifimmät ballistiset liikkeet, missä kehon eri tukilihakset aktivoituvat tasapainon ylläpitämiseksi (esim. tempaus). Vauhdikkaat liikkeet lähtevät useimmiten lantiosta. Kahvakuulaa voi nostaa monella tavalla, sillä sen paino jakautuu epätasaisesti toisin kuin esimerkiksi käsipainoissa. Sitä nostetaan yleensä yhdellä kädellä, mutta on mahdollista käyttää kahtakin kättä. Useimmiten kahvapuoli on ylöspäin, mutta joskus kuulaa nostetaan myös pohja ylöspäin kahvapuoli alhaalla. Nostettaessa massa sijoittuu keskelle, kyynärvarren etupuolella tai takapuolelle. Painopistettä voi myös muuttaa liikkeen aikana. Kättä joutuu kiertämään sisään tai ulospäin, jotta kyynärvarren pystyasento säilyisi. Harjoittelussa vaaditaan paljon voimaa sormilta, ranteilta ja hartioilta.

Lisää

Kahvakuulat  3 tuotetta

Näytetään 1 - 3 / 3 tuotteesta

Asiasanat

Uutiskirje

Treenigurun uutiskirjeestä saat ajankohtaista tietoa kampanjoista, uutuustuotteista, tarjouksista sekä muista eduista!